
Region Sjælland ønsker til budget 2025, Helle Laursen Petersen, Liberal Alliance
- Mammografi Screening til Kalundborg
- Støtte til medicinsk behandling mod overvægt.
- AI på mange flere områder
- Udvidede åbningstider på medicinbokse i Kalundborg Akuthus
- Generelt ønske om dokumenthistorik og åbenhed i budgetforhandlingerne
Ad 1.
Mammografi-Screening, Kalundborg må ikke være en brik i et politisk spil.
Det er svært at forstå, hvorfor Kalundborg ikke er blevet prioriteret i budgetforliget for 2026 – særligt når vi ser på behovet for lighed i sundhed. Det ligner desværre en politisk studehandel, hvor Kalundborg er blevet forbigået, og det ønsker Liberal Alliance at gøre op med.
Vi foreslår at etablere et screenings-tilbud i Kalundborg. Akuthuset har allerede lokaler klar, hvilket gør projektet langt mere økonomisk forsvarligt end de nybyggerier, der er besluttet andre steder. Det handler blot om at få installeret udstyr og planlagt en rotationsordning for bemandingen – en løsning der er både praktisk og økonomisk bæredygtig.
Denne investering vil gøre en reel forskel for kvinderne i Kalundborg – ikke mindst for de mange kvinder, der arbejder i byen. Det er på tide, at lighed i sundhed også kommer Kalundborg til gode.
Liberal Alliance står klar med konkrete løsninger – nu mangler vi blot, at de øvrige partier også tager ansvar.

Økonomi:
Mammografi Screenings hardware kr. 700.000, –
Ad 2.
Forslag til styrkelse af det medicinske behandlingstilbud til patienter med svær overvægt i Region Sjælland
Behandling mod overvægt giver rigtigt god mening.
Efter møder med Merethe Hansen, phD, overlæge, Endokrinologisk Afdeling, ansvarlig for Bariatrisk Klinik, SUH Køge, vil Liberal Alliance indstille til at der gives midler til øget behandling af overvægt. Merete Hansen vil gerne som den ansvarlige for den bariatriske klinik i Region Sjælland stille sig til rådighed for at bidrage til udformningen af et sådant tilbud.
Behandling af overvægt giver patienten 8 års længere levetid i gennemsnit, det mindsker følgesygdomme som diabetes, søvnabnø, blodpropper i hjernen, slidgigt og fedtlever betragteligt. Disse følgesygdomme bruger vi 1/7 af de samlede sundhedsudgifter på.
Vi har i Region Sjælland de største overvægtsproblemer i hele landet, 22% er ”Svært overvægtige” dvs. et BMI på mere end 30.
Klinikken på SUH vil gerne kunne opstarte et projekt på 100 personer til en start og forventer at kunne påvise at ikke kun de ovennævnte følgesygdomme vil falde betragteligt (om ikke forsvinde fra målgruppen) men de forventer også at kunne minimere risikoen for kræft. Forsøget vil være medicinsk overvægtbehandling som desværre kun er for de få pga udgifterne der er forbundet med det. (Fakta: I Gentofte kommune er der flere på regionalt betalt vægttabsmedicin end der er i hele Region Sjælland).
Selvom Region Hovedstaden har en lavere andel af borgere med svær overvægt end Region Sjælland, har man alligevel prioriteret midler til oprettelsen af en bariatrisk klinik på Hvidovre Hospital med fokus på medicinsk behandling af svær overvægt. Det vidner om, at en målrettet indsats mod overvægt vurderes som både sundhedsfagligt og samfundsøkonomisk relevant – også i regioner med relativt mindre problembyrde.
Derfor bør det overvejes, om ikke Region Sjælland ligeledes bør styrke indsatsen på området. Konkret foreslås det, at der etableres et medicinsk behandlingstilbud for patienter med svær overvægt, som opfylder kriterier for bariatrisk kirurgi, men som ikke kan tilbydes operation pga. kontraindikationer.
Forskningen viser entydigt, at selv et moderat vægttab på 5–10 % har markante sundhedsmæssige gevinster: reduceret risiko for type 2-diabetes, forbedret blodtryk og lipidprofil, bedre søvnkvalitet og øget livskvalitet. Samtidig ses en reduktion i behovet for medicin og udstyr til behandling af følgesygdomme. På længere sigt vil en effektiv vægttabsindsats medføre lavere sundhedsudgifter og færre arbejdsrelaterede omkostninger relateret til følgetilstande som diabetes, hjerte-kar-sygdom, søvnapnø, artrose, fertilitetsproblemer og visse kræftformer.
En analyse fra 2022 viser, at en dansker med svær overvægt i gennemsnit koster samfundet dobbelt så meget i sundhedsrelaterede udgifter som en gennemsnitsborger – uden at de indirekte omkostninger som tabt arbejdsfortjeneste er medregnet.
Der er altså et veldokumenteret sundhedsfagligt og økonomisk rationale for at investere i behandling af svær overvægt. Udfordringen er, at de økonomiske gevinster først for alvor realiseres på længere sigt. Derfor kræver det politisk mod og vilje til at tænke ud over en valgperiode – og investere i forebyggelse og behandling med varig effekt.

Økonomi:
Hvis man skal tilbyde medicinsk behandling på lige fod med kirurgisk behandling – dvs. uden beregning for patienten – vil det koste ca. 2000 kr. /md med optitrering til den højeste dosis Wegovy, muligvis lidt billigere til engrospriser.
Fuld pris (uden engrosaftale) for 2 års behandling for 100 patienter: ca. 4,8 millioner, dertil kommer udgifter til løn ifm. oprettelse af en ugentlig ambulatoriedag til håndtering af medicinske bariatriske patienter, evt. løn til phD-studerende, der kan opgøre og publicere data.
Derfor er et budget tættere på 10 millioner kr. mere realistisk.
Ad 3.
Forøget indsats på AI
Liberal Alliance ønsker udvidet brug af AI på Mammografiområdet, det er der mange gode grunde til og her vil vi blot opliste nogle af dem, alle er vigtige grunde til at øge investeringen på området.
- Øget diagnostisk nøjagtighed
AI kan analysere tusindvis af mammografibilleder og identificere mønstre, som selv erfarne radiologer kan overse. Studier har vist, at AI kan matche eller overgå menneskelige specialisters præcision i visse tilfælde. Det kan reducere både falsk-positive og falsk-negative resultater.
- Tidlig opdagelse af kræft
AI-systemer kan fange meget små forandringer i brystvævet tidligere end det menneskelige øje. Tidlig opdagelse er afgørende for overlevelse og behandlingens succes.
- Hurtigere behandling
Ved at analysere billeder hurtigt og prioritere de mest mistænkelige tilfælde kan AI forkorte ventetiden for patienter og accelerere behandlingsforløb. Det sparer liv og reducerer stress for patienterne.
- Aflastning af sundhedspersonale
AI kan hjælpe med den første gennemgang af billeder, så radiologer kan fokusere deres tid på de mest komplekse og vigtige vurderinger. Det bidrager til at håndtere manglen på specialister og modvirker udbrændthed.
- Standardisering og reducering af variation
AI sikrer en mere ensartet vurdering af mammografier, uanset hvor og af hvem billedet bliver analyseret. Det reducerer risikoen for menneskelige fejl og variationer mellem forskellige fagfolk.
- Kontinuerlig læring og forbedring
Moderne AI-modeller kan løbende forbedres og opdateres med nye data. Det betyder, at systemet kan lære af tidligere fejl og blive mere præcist over tid.
- Større tilgængelighed i tyndt befolkede områder
AI kan bringe høj kvalitet af billeddiagnostik ud til områder med få specialister. Det forbedrer ligheden i sundhedsvæsenet.
Økonomi:
Ukendt, det afhænger af valgt løsning, måske vi skal kigge på Reg H de har allerede kørende løsninger og iflg Microsoft er det muligt at sameksistere på deres licenser.
Ad 4.
Udvidet åbningstid i medicinboksene i Akuthuset i Kalundborg
Jeg er af flere brugere af medicinboksene på Akuthuset i Kalundborg at de ikke altid er åbne, selvom klinikken er åbne – Kan vi få ændret dette så boksene følger åbningstiderne?
Økonomi:
Der er ingen økonomi i dette, det styres digitalt
Ad 5.
Dokumenthistorik i budgetforhandlingerne
Liberal Alliance har et ønske om brug af dokument historik på budgetaftalen – Det er let at overse ændringer især hvis de ikke siges højt i processen. Jeg har undersøgt hvad de andre Regioner gør og her er det normalt at bruge denne tilgængelige mulighed. Kan vi gøre dette også for at lette processen for os alle?
Økonomi:
Der er ingen økonomi i dette, det styres digitalt